Tid kvar —

Högsta bud —

Emma Elwin

Notes from a Swedish stylist


The Key

Posted in Life
by Emma Elwin on 4 December, 2015

Emma Elwin realizes a lack of iron in here diet, something common for vegetarians. Here are her best tips on getting your daily intake of iron.

Lately I have been feeling a fatigue that I haven’t been able to shake off. No matter how much coffee (something I found out later on to be one of the bad guys) exercise and sleep I got, I never felt quite as energetic as I use to. After a visit to my doctor it was really obvious that I had a serious lack of iron. When I started reading about what a shortage of iron causes I recognized more symtoms like the feeling of apathy and having a hard time focusing. After some more research I found some great vegetarian sources for iron. Here are some of the best plant sources of iron:

Legumes: lentils, soybeans, tofu, tempeh, lima beans. Grains: quinoa, fortified cereals, brown rice, oatmeal. Nuts and seeds: pumpkin, squash, pine, pistacio, sunflower, cashews, unhulled sesame. Vegetables: tomato sauce, swiss chard, collard greens. Other: blackstrap molasses, prune juice, spinach.

But here’s the key: It’s not how much iron you consume, but how well you absorb it. Coffee, tea, milk and chocolate could impair your uptake of iron. Bu Vitamin C improves it! So for the next couple of weeks it is bye bye coffee and hello spinach and orange juice.


2 Comments

T: Har hört att om man tillagar syrlig mat, typ tomat, i gjutjärn så bidrar binder maten järn från pannan... Ibland kan det kännas enklare att byta redskap än att byta vanor. Vet inte hur väl detta fungerar om man exempelvis har en tekanna i gjutjärn och har citron i teet. Kan vara ett spår som är värt att kolla upp! Gjutjärn är ju bra ur ett miljöperspektiv också.
December 5, 2015

Linnea: Hej Emma! Om du har järnbrist skulle jag tipsa dig om att det kan vara väldigt svårt att korrigera den med kost allena (oavsett kött, vegetariskt, vegan eller bara blodpudding).Ett tillskott av järn krävs oftast för att korrigera detta- med enbart järnrika livsmedel kommer det blir svårt eller iaf ta mycket längre tid. Kör på tabletter (blutsaft innehåller den sortens järn kroppen har svårare att ta upp). Man kan bli lite risig i kistan av tabletterna men det brukar bli bättre efter någon vecka.Om det inte funkar kan du få ett dropp med järn, vilket brukar funka bra! Jag får järnbrist ibland och kör någon månad med Duroferon (1-2 tabl/dag)känner effekt redan efter någon vecka. Hopppas du piggar på dig snart!
December 4, 2015

Related reading

Life — 17 May, 2020

Letar du efter färg med ambitiöst miljötänk att måla om ditt hem med?

Vi har förälskat oss i svenska Färgbygge.

Life — 9 March, 2020

Emma Olbers on Sustainability In the Furniture Design Industry — Is There Any?

Giving fashion a break to investigate sustainability in the booming business of furniture design. Expert help needed.

Life — 3 February, 2020

When All You Want to Do Is Hide Under a Pihl Strehl Throw

Winter is dragging on, and all we can think of is cuddling up inside under a cozy (and mindfully made) blanket. Enter interior design brand Pihl Strehl.

Life — 9 January, 2020

A Rookie’s Guide to Plant Incenses

What are the all-natural herb and wood incenses all about? We're finding out!